آشنایی با عوامل زیر می تواند ما را در جهت کاهش تصادف ها یاری دهد:

منبع: سازمان بهداشت جهانی
سرعت

سرعت بالا ميزان مرگ و مير و جراحت‌‌های سنگين را در بين تمامي استفاده كنندگان جاده، چه رانندگان، چه عابران پياده و چه پير و يا جوان افزايش مي‌دهد. سرعت غير مجاز به عنوان اصلي‌ترين عامل تصادف‌ها شناخته شده است. چرا كه هر چه سرعت بالاتر باشد رانندگان فرصت كم‌تري براي توقف و اجتناب از يك تصادف دارند. افزون بر این­ها در صورت بروز حادثه به علت سرعت بالا عواقب سنگين‌تري در پي خواهند آمد. عابرين پياده و يا دوچرخه سواران بيش از ديگران در معرض جراحت‌‌های سنگين ناشي از سرعت بالا خودرو هستند. برای نمونه شانس زنده ماندن يك عابر پياده پس از برخورد با وسيله‌ي نقليه‌اي با سرعت 30 كيلومتر در ساعت يا پايين‌تر 90 درصد مي‌باشد، در صورتي كه اين شانس در سرعت 45 كيلومتر در ساعت به 50 درصد کاهش مي‌يابد.

 

جوانان و سرعت

زماني كه سن راننده‌ي خودرو زير 25 سال باشد، احتمال بروز حوادث مرگ بار به علت سرعت بالا افزايش مي‌يابد. برای نمونه با وجود كاهش 42 درصدي مرگ و مير جاده‌اي در طول 20 سال گذشته رانندگان جوان استراليايي بين 17 تا 25 سال دو برابر سايرين در معرض تصادف‌های مرگ بار هستند.

 

خانه‌ي شماره‌ي 4: وسايل نقليه پر سرعت: گزارشي مبني بر مشاركت صورت گرفته به وسیله­ی سازندگان خودرو

دست‌يابي به نگرشي كلي در زمينه‌ي سرعت و نقش مؤثر آن در تصادف‌های جاده‌اي، بدون در نظر گرفتن محيط فيزيكي جاده‌ها، رفتارهاي فردي، وسيله‌ي نقليه به تنهايي و نقش آن در احتمال وقوع حوادث امكان‌پذير نيست. سازندگان خودرو در سراسر جهان ماشين‌هايي را طراحي و توليد مي‌كنند كه قادرند به غير از حمل و نقل، سبب تصادف­های مرگ‌بار در صورت رانندگي با سرعت غير مجاز شوند. با اين وجود پيش‌رفت تكنولوژي، ساخت وسايل نقليه نقليه‌اي كه قادر به تنظيم سرعت خود با سرعت توصيه شده در جاده‌ها هستند را ميسر ساخته است. اين سيستم كه تنظيم هوش‌مند سرعت يا به طور اختصار ISA خوانده مي‌شود. نقش به سزايي در كاهش جراحت‌‌های جاده‌اي ايفا مي‌كند. با وجود اين، اين سيستم وسيله نقليه قادر است تا با استفاده از 1 نقشه‌ي ترافيكي كامپيوتري كه تمامي محدوديت‌هاي سرعتي در آن كدگذاري شده است در كنار يك سيستم جهت‌يابي ماهواره‌اي، بیش‌ترین سرعت مجاز در جاده‌ها را به صورت خودكار شناسايي كند. به كارگيري و ارزيابي اين سيستم در سوئد نتايج اميدبخشي را در كاهش تصادف‌های جاده‌اي نشان داده است.

با اين همه در مقياس جهاني مقوله‌ي ساخت چنين خودروهايي از توجه كافي برخوردار نشده است. چرا كه بسياري از مواقع چنين طرح‌هايي با ادعاهايي هم چون لزوم سرعت بالا در مواقع اضطراري و اين كه اين رانندگان هستند كه سبب كشته نشدن ديگران مي­شوند و نه خودروها، رو به رو مي‌شوند. ضمن اين كه جاذبه سرعت در تبليغات تلويزيوني و مطبوعات هم چنان به عنوان عاملي وسوسه‌انگيز در خريد وسيله‌ي نقليه‌اي جديد تاکید می­شود.

 

سرعت بالا به تنهايي عنوان رايج‌ترين نقص قانون صورت گرفته به وسیله­ی رانندگان استراليايي را در سال‌هاي اوليه رانندگي به خود اختصاص است.

از اقدام­های بسياري كه سبب كاهش سرعت در ميان رانندگان مي‌شوند، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

برقراري و اجراي محدوديت‌هاي سرعتي

برقراري و اجراي حد نهايي سرعت نقشي مؤثر را در تنظيم و تعديل عبور و مرور و تثبيت هر چه بيش‌تر يك سرعت همگاني ايفا مي‌كند. نوع عمل‌كرد جاده، تركيب و شكل عبور و مرور، انواع مختلف استفاده كنندگان جاده و هم چنين نقشه راه‌ها عواملي هستند كه مي‌بايست در تعيين محدوديت‌هاي سرعتي توجه شوند. برای نمونه حداكثر سرعت خيابان‌هايي با ميزان بالاي رفت و آمد عابرين پياده، كودكان و دوچرخه‌سواران نبايد بيش از 30 كيلومتر در ساعت باشد. اجراي محدوديت‌هاي سرعتي بايد به گونه‌اي باشد كه رانندگان باور داشته باشند. در صورت داشتن سرعت غير مجاز به احتمال بسيار زياد به وسیله‌ی پليس مورد پي‌گيري می‌شوند.

 

اقدام‌هایی در جهت تسهيل عبور و مرور

اقدام‌هایی كه در جهت كاهش سرعت و در نتيجه تسهيل عبور و مرور صورت مي‌پذيرد گونه‌ای ویژه امنيت استفاده كنندگان جوان جاده‌ها را مورد خطاب قرار مي‌دهد. از راه‌كار‌هايي كه در اين زمينه مؤثر شناخته شده‌اند مي‌توان به اقدام‌های زير ساختي مانند تعبيه سرعت‌گيرها، ميدان‌هاي كوچك، گذرگاه‌ها، يا اماكن مخصوص عابرين پياده، ايجاد تغییرهای بصري هم چون تعمير سطح رويي جاده‌ها و اصلاح نورپردازي آن‌ها، کاهش عبور و مرور از طريق مسدود كردن بعضي خيابان‌ها يا يك طرفه كردن بعضي ديگر، هم چنين معرفي تغییرهای ايجاد شده در محيط فيزيكي جاده‌ها اشاره كرد. اگرچه اقداماتي از اين قبيل در شهرهاي كوچك و بزرگ نويد كاهش تعداد جراحت‌‌های و مرگ و مير جاده‌اي را به همراه دارد، در كشورهاي توسعه نيافته و يا در حال توسعه چنين راه‌كارهايي مي‌بايست ارزيابي دقيق‌تري شوند.

 

محدود كردن مصرف مشروب‌های الكلي

از ديگر اقدامات صورت گرفته در كاهش وقوع حوادث جاده‌اي كه نقش به سزا در كنترل سرعت ميان رانندگان جوان و تازه‌كار ايفا مي‌كنند مي‌توان به قوانين محكم وضع شده در زمينه‌ي مصرف مشروبات الكلي در حين رانندگي اشاره كرد. تصادف‌ها به وقوع پيوسته به علت سرعت غير مجاز غالباً شب هنگام رخ مي‌دهند و حضور سرنشينان جوان سبب ترغيب هر چه بيش‌تر راننده در سرعت بخشيدن به وسيله‌ي نقليه می‌شود.

از همين رو، محدوديت‌هاي وضع شده در زمينه‌ي مصرف مشروبات الكلي توسط جوانان در حين رانندگي، رانندگي در شب، و سرنشينان خودرو در زمان رانندگي مي‌توانند مكمل اقدام‌های صورت گرفته در زمينه‌ي كنترل سرعت قلمداد شوند.

 

كلاه ايمني

يكي از عواملي كه به تنهايي مي‌تواند تأثير چشم‌گيري در كاهش جراحت‌‌های وارد شده به ناحيه‌ي سر و مرگ‌ و ‌مير ناشي از تصادفات با موتورسيكلت و دوچرخه داشته باشد، استفاده از كلاه ايمني است. اين در حالي است كه استفاده نکردن از آن سبب:

  • افزايش احتمال وقوع جراحت‌‌ها در ناحيه‌ي سر،
  • افزايش شدت جراحت‌‌ها در ناحيه‌ي سر،
  • افزايش مدت زمان بستري بودن در بيمارستان،
  • افزايش احتمال مرگ ناشي از جراحت‌‌های سر،
  • افزايش احتمال محدوديت‌هاي طولاني مدت مي‌شود.

 

جوانان و استفاده از كلاه ايمني

در بسياري از كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه به خصوص در آسيا موتورسيكلت به عنوان وسيله‌اي براي حمل و نقل تمامي افراد خانواده استفاده می‌شود. موتورسيكلت‌ها نسبت به ساير وسايل نقليه ارزان‌تر بوده و به رسيدگي كم‌تري احتياج دارند. هم چنين مصرف سوخت آن‌ها نيز كم‌تر است. در بسياري از موارد كودكان  با نشستن بر ترك موتورسيكلت والدين خود به مدرسه مي‌روند و حل آن كه بسياري از نوجوانان خود از موتورسيكلت به عنوان يك وسيله‌ي نقليه‌ي شخصي استفاده مي‌كنند. و اين در حالي است كه متأسفانه ميزان استفاده از كلاه ايمني در ميان اين گروه جوان به دلايل گوناگون بسيار پايين است. دسترسی نداشتن به كلاه ايمني كه داراي سايز و اندازه‌‌ي مناسب براي كودكان باشد سبب می‌شود كه اگرچه در بعضي موارد والدين از كلاه ايمني استفاده مي‌كنند، سرنشينان خردسال آن‌ها قادر به انجام اين كار نيستند. هم چنين بسيار ديده شده كه موتورسيكلت رانان جوان تمايل كم‌تري به استفاده از كلاه ايمني نسبت به بزرگ‌سالان دارند.

 

در زير برخي از دلايل كه سبب می‌شوند كودكان و جوانان كم‌تر از كلاه ايمني استفاده كنند اشاره می‌شود.

  • تمايل جوانان به رفتارهاي پرخطر:
  • تأثير و فشار هم سن و سالان،
  • دسترسي نداشتن به كلاه ايمني در اندازه‌‌هاي مناسب براي كودكان،
  • نگراني از دزديده شدن كلاه ايمني،
  • نگراني از به هم ريختگي آرايش مو به علت استفاده از كلاه ايمني،
  • مقدور نبودن استفاده از كلاه ايمني به علت مدل مدهاي برافراشته و يا بر سر داشتن انواع كلاه درباره‌ی زنان ساكن در كشورهاي آفريقايي يا سيك‌ها در هندوستان.

همان طور كه ذكر شده جوانان به علت گرايش بدرفتار‌هاي پرخطر تمايل چنداني به استفاده از كلاه ايمني به هنگام راندن موتورسيلكت ندارند. به عنوان مثال، براساس تحقيقي انجام شده در يكي از شهرهاي كشور برزيل، جوانان زير 18 سال به ویژه زماني كه از مشروبات الكي استفاده كرده باشند كم‌تر از ساير گروه‌ها از كلاه ايمني استفاده مي‌كنند.

 

خانه‌ي شماره‌ي 5: استفاده از كلاه ايمني ميان نوجوانان موتورسوار اسپانيايي و سرنشينان آن‌‌ها

استفاده از كلاه ايمني ميان موتورسواران و سرنشينان آن‌ها در كشور اسپانيا، عموماً رايج نيست. پژوهش‌ها نشان داد كه تمايل به استفاده از كلاه ايمني در ميان نوجوانان شركت كننده در اين تحقيق ارتباطي مستقيم با باور و اعتقادهای والدين يا دوستان آن‌ها در مورد استفاده از اين وسيله ايمني دارد.

برای نمونه اگر پسران مي‌دانستند كه پدران‌شان نيز به هنگام راندن موتورسيكلت از كلاه ايمني استفاده مي‌كرده‌اند. بيش‌تر مايل بودند تا آن‌ها نيز اين كار را انجام دهند. و اما در مورد دختران استفاده از كلاه ايمني توسط مادران‌شان، نگراني تصميم‌گيري آن‌ها نقش به سزايي ايفا مي‌كردند. هم چنين براساس باوري عمومي كلاه‌هاي ايمني حتي در صورت محكم نبودن بر روي سر نيز قادر بودند تا در جلوگيري از جراحت‌‌ها مؤثر واقع شوند.

 

هدف استفاده از كلاه ايمني اين است كه با كاهش فشار وارده بر سر احتمال وقوع جراحت‌های مغزي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي پايين آورد. ثابت شده است كه با استفاده از كلاه ايمني مي‌توان احتمال وقوع و شدت جراحت‌‌های را تا 72 درصد احتمال مرگ را تا 39 درصد البته با در نظر گرفتن سرعت موتورسيكلت پايين آورد. هم چنين از اين طريق هزينه‌ي مراقبت‌هاي بيمارستاني مرتبط با تصادف‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

از راه‌كارهايي كه سبب ترويج استفاده از كلاه ايمني مي‌شوند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

اجباري كردن استفاده از كلاه ايمني

اعمال قوانيني كه استفاده از كلاه ايمني را به خصوص در كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه اجباري مي‌كند، نقش مؤثري در استفاده هر چه بيش‌تر از اين وسيله‌ي ايمني دارد. در اين گونه كشورها، در حالي كه ميزان استفاده از كلاه ايمني بسيار پايين است. تعداد افرادي كه از وسايل نقليه‌ي موتوري دوچرخ استفاده مي‌كنند بسيار بالا است. تاكنون پژوهش‌های بسياري در زمينه‌ي ارزيابي تأثير قوانين استفاده‌ي اجباري از كلاه ايمني بر ميزان استفاده از آن، كاهش جراحت‌‌های سر و هم چنين پايين آمدن درصد مرگ و مير افراد صورت گرفته است. اين پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه ميزان استفاده از كلاه ايمني به هنگام اجراي اين قوانين تا 90 درصد و حتي بيش‌تر بالا رفته است و اين در حالي است كه در زمان الغاي اين قوانين اين ميزان دوباره به پايين‌تر از 60 درصد کاهش يافته است.

 

پخش كلاه ايمني ميان دانش‌آموزان مدرسه

از آن جا كه قيمت بالاي ايمني مي‌تواند عاملي بازدارنده در استفاده از آن به خصوص در ميان جوانان كم‌درآمد باشد، برنامه‌هاي مختلفي ترتيب داده شده تا كلاه‌هاي ايمني با قيمتي پايين و يا حتي به صورت رايگان در اختيار استفاده كنندگان جوان قرار گيرد.

 

معرفي و شناساندن كلاه‌هاي ايمني با كيفيت مطلوب

بالا بردن كيفيت كلاه‌هاي ايمني مورد استفاده‌ي جوانان يكي از اهداف اين برنامه‌ها است.

بهترين راه جهت دست‌يابي به اين هدف اطمینان پیدا کردن از بالا بردن سطح استاندارد ايمني كليه‌ي اين كلاه‌ها است. چرا كه تأثير مثبت آن در كاهش جراحت‌‌های سر انكارناپذير است. اين استاندارد‌ها بايد مناسب و هماهنگ با عبور و مرور و ساير شرايط در هر كشور باشند. در برخي از كشورها مانند تايلند كلاه‌هاي ايمني كودكان از استانداردهاي ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

خانه‌ي شماره‌ي 6: در اختيار گذاشتن كلاه‌هاي ايمني براي كودكان

در بسياري از كشورهاي پيش‌رفته‌ وسيله‌ي نقليه مورد استفاده ي خانواده ها خودروهاي شخصي آن‌ها است و به ندرت ديده مي‌شود كه كودكان بر ترك موتورسيكلت سوار باشند. اما چنين چيزي در ساير نقاط دنيا صدق نمي‌كند. حقيقت اين است كه در بسياري از كشورهاي آسياي جنوب شرقي، حمل و نقل كودكان به صورت روزانه توسط وسايل تقليد موتوري دو چرخ صورت مي‌گيرد. چنين امري لزوم استفاده از كلاه‌هاي ايمني استاندارد را جهت حفاظت از اين كودكان دو چندان مي‌كند. اين در حالي است كه در بسياري از اين كشورها قيمت بالاي كلاه‌هاي امني ميزان استفاده از آن‌ها را به خصوص در ميان سرنشينان خردسال پايين مي‌آورد. پژوهش‌ها نشان داده كه در برخي كشورها كارگران كارخانه مجبورند تا براي تهيه‌ی يك كلاه ايمني ویژه‌ی موتورسيكلت 11 برابر همتايان خود در كشورهاي پيش‌رفته كار كنند. اين حقيقت موتورسواري ايمن را براي خانواده‌هايي كه مجبور به حمل و نقل كودكان خود نيز با موتورسيكلت هستند، به امري لوكس بدل كرده است.

پايين آوردن قيمت اين كلاه‌ها، يكي از راه‌هاي حل اين مشكل است. براي نمونه در كشوري مانند ويتنام يك نهاد غير دولتي به نام سازمان جلوگيري از جراحت‌‌های آسيا با اجراي برنامه‌ي توزيع رايگان كلاه‌هاي ویژه‌ی موتورسواري ميان دانش‌آموزان آن‌ها را به هنگام نشستن بر ترك موتورسيكلت خود حفاظت مي‌كند. بدين منظور تاكنون بيش از 000/165 كلاه ايمني ميان دانش‌آموزان سراسر اين كشور پخش شده است.

 

خانه‌ي شماره‌ي 7: فعاليت‌هاي مثبت يك هنرپيشه‌ي مشهور برای ترويج فرهنگ استفاده از كلاه ايمني در بين جوانان كامبوجي

در سال 2004 مؤسسه‌ي بين‌المللي نقض عضو در بلژيك با هم‌كاري هنريشه‌ي معروف، جكي‌چان معرفي مجموعه‌هايي از فعاليت‌هايي را آغاز كرد كه هدف آن‌ها آگاه‌سازي مردم كامبوج در استفاده از كلاه ايمني بود. در اين تبليغات از اين هنرپيشه به هنگام استفاده از كلاه ايمني مخصوص موتورسيكلت به ترغيب جوانان كه 5 درصد از قربانيان تصادف‌های جاده‌اي را در پايتخت اين كشور، پنوم پنه، به خود اختصاص مي‌دهند، به استفاده از اين وسيله‌ي ايمني مي‌پردازد. باید یادآوری کرد که به منظور ارزيابي ميزان موفقيت اين طرح، نظرخواهي‌هايي نيز قبل و بعد از اجراي اين سري عمليات توسط سازمان‌هاي مربوطه در زمينه‌ي استفاده يا استفاده نکردن افراد از كلاه ايمني صورت پذيرفت پژوهش‌های انجام گرفته در 20 نقطه‌ي مختلف از شهر و به مدت 4 روز نشان دادند كه به طور ميانگين تنها 8 درصد از افراد از كلاه ايمني استفاده مي‌كردند، اما در پايان اين عمليات يعني بعد از يك سال و نيم اين ميزان به 7/14 درصد افزايش يافته بود.

 

فعاليت‌هايي برای آگاه‌سازي عمومي در استفاده از كلاه ايمني

هدف از چنين فعاليت‌هايي اطلاع‌رساني عمومي در زمينه‌ي مزيت‌هاي استفاده از كلاه ايمني، تشويق مردم براي خريد و استفاده از آن، و يا تشريع اثرات اجراي قانون استفاده از اين وسيله ايمني است. گاهي اين دسته عمليات آموزش جوانان را به گونه‌ای ویژه و با بهره‌گيري از تأثير هم سن و سالان جهت تغيير نگرش آن‌ها در زمينه‌ي استفاده از كلاه ايمني هدف اصلي خود قرار مي‌دهد. با وجود اين نبايد فراموش كرد كه اين فعاليت‌ها نه به تنهايي، بلكه در صورت حمايت از قوانين مربوط به استفاده از كلاه ايمني و اجراي آن‌ها مي‌توانند سازنده و مؤثر واقع نشوند.

 

دوچرخه سواري و كلاه‌هاي ايمني ویژه

در بسياري از نقاط دنيا دوچرخه به اين دليل كه ارزان و در دسترس بوده، و هم چنين سبب آلودگي هوا نيز نمی‌شود به عنوان يك وسيله‌ي مهم حمل و نقل شهري استفاده می‌شود. از طرفي ديگر افزايش آگاهي مردم از آسیب‌های چاقي و نبود فعاليت‌هاي مناسب بدني در بسياري كشورها، دوچرخه‌سواري به فعاليتي تفريحي كه نرمش بدني پر نشاطي را نيز به همراه دارد تبديل شده است.

به همين جهت استفاده از آن به ویژه در بين كودكان بسيار رواج يافته است. در عين حال دوچرخه‌سواري خطرهای ویژه‌ی خود را نيز به همراه دارد. به گونه‌ای كه حدود دو سوم از جراحت‌‌های شديد وارد شده به دوچرخه‌سواران نياز به بستري شدن در بيمارستان را داشتند و حدود سه چهارم مرگ و مير دوچرخه‌سواران ناشي از جراحت‌‌های وارد شده به ناحيه‌ي سر آن‌ها اعلام شده است.

از دلايلي كه چنين جراحت‌‌هایي را سبب مي‌شوند مي‌توان به سقوط به علت از دست دادن كنترل دوچرخه، افتادن در چاله‌هاي خيابان و يا برخورد با دوچرخه‌اي ديگر، موتورسيكلت يا ساير اشياء ساكن در مسير دوچرخه سواري اشاره كرد. در تمامي نقاط دنيا جراحت‌‌های سر به عنوان عامل اصلي ايجاد معلوليت‌ ميان دوچرخه‌سواران شناخته شده‌اند كه مشكلات فراواني را بر دوش خانواده‌هاي قربانيان و هم چنين جامعه تحميل مي‌كنند.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه استفاده از كلاه ايمني دوچرخه‌سواري به ميزان 69 درصد، احتمال وقوع جراحت‌‌های مربوط به سر را كاهش مي‌دهد. با وجود اين كه تأثير مثبت استفاده از اين وسيله‌ي ايمني براي تمامي گروه‌هاي سني چه كودكان و چه بزرگ‌سالان ثابت شده است، وضع و اجراي قوانيني كه لزوم استفاده از كلاه ايمني دوچرخه‌سواري را دربردارد، گفت‌و‌گویی است كه درباره‌ی آن ميان نهادهاي مرتبط با موضوع سلامتي جامعه و برنامه‌ريزان فعاليت‌هاي مربوط به ايمن سازي جاده‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. در نهایت این که، مدافعين قانون اجباري شدن استفاده از كلاه ايمني به هنگام حوادثي چون سقوط و يا تصادف، به ميزان قابل توجهي احتمال ايجاد جراحت‌‌های وارده بر سر را كاهش مي‌دهند و حتي در صورت ايجاد اين جراحت‌‌های از شدت آن‌ها مي‌كاهند. مخالفين اين قانون اجراي آن را به منزله‌ي كاهش گرايش به دوچرخه سواري قلمداد كرده و با بيان اين حقيقت كه پژوهش‌های علمي هميشه كامل و بي‌عيب نيستند، چنين حركتي را مسبب لغو گسترش سلامتي افراد جامعه مي‌دانند و تأكيد دارند كه بهبود وضعيت خيابان‌ها و هم چنين جداسازي محل‌هاي عبور و مرور وسايل نقليه از مسيرهاي ویژه‌ی دوچرخه‌سواري مي توانند موثر واقع شوند.

با وجود پايان نيافتن اين اختلاف‌نظرها، ترويج هر چه بيش‌تر استفاده از كلاه ايمني در بين كودكان كه هنوز از توانايي‌هاي كافي نيز جهت استفاده از دوچرخه‌ برخوردار نيستند موضوعي است كه كم‌تر درباره‌ی آن اختلاف نظر وجود دارد. براي مثال در كشوري مانند هلند، با اصلاح فيزيكي جاده‌ها، سطح ايمني آن‌ها براي دوچرخه‌سواري بسيار افزايش يافته است. بنابراين اگرچه در كشور آلمان هيچ قانوني كه استفاده از كلاه ايمني را در بزرگ‌سالان و به هنگام دوچرخه‌سواري اجباري کند وجود ندارد. آمار تصادف‌های در اين كشور نشان مي‌دهد كه كودكان گروه سني 4 تا 8 سال به شدت در معرض خطر حوادث دوچرخه‌سواري و جراحت‌‌ها در ناحيه سر هستند كه از اين رو گسترش استفاده از كلاه ايمني براي كودكان تأکید شده است.

در حالي كه در بسياري از كشورها مانند استراليا و آمريكا استفاده از كلاه ايمني دوچرخه سواري براي تمامي سنين و در تمام سطوح، چه ملي، چه استاني و چه ايالتي اجباري است. در بسياري ديگر از كشورها قوانين وضع شده در سطح استاني و ايالتي، كودكان تنها در سن معيني ملزم به استفاده از كلاه ايمني هستند. آمارهاي به دست آمده از قبل و بعد از اجراي اين قوانين نشان دهنده‌ي افزايش استفاده از كلاه ايمني است و براساس همين آمار سياست‌گذاران بر اين باورند كه از طريق اين راه‌كار كاهش جراحت‌‌های سر ميسر می‌شود.

 

خانه‌ي شماره‌ي 8: تشويق كودكان دوچرخه‌سوار جهت استفاده از كلاه ايمني توسط نهادي در جمهوري چك

در جمهوري چك، حوادث عامل مرگ و مير 40 درصد از كودكان زير 14 سال است كه از اين ميزان 29 درصد آن به حوادث ناشي از تصادف‌های جاده‌اي تعلق مي‌گيرد.

از همين رو شبكه‌ي شهري سلامت در اين كشور، موضوع ايمني خيابان‌ها را براي اين قشر آسيب‌پذير در اولويت امور خود قرار داد. در سال 2002 با وجود اجباري بودن استفاده از كلاه ايمني براي كودكان زير 15 سال، اما ميزان استفاده از اين وسيله‌ي ايمني بسيار پايين بود. اين ميزان پايين نگراني از جهت بستري شدن و حتي معلوليت كودكان دوچرخه‌سوار را به علت جراحت‌‌های وارده بر سر نيستند. از سال 2002 سازمان جامعه‌ي سالم با قرار دادن اين مهم در رأس امور و با مشاركت و هم‌كاري مقامات شهري، مدرسه و نيروي پليس با دست زدن به يك ابتكار عمل شعار دوچرخه‌سواري فقط با كلاه ايمني را سر لوحه‌ي فعاليت‌هاي خود قرار داده‌اند. از اقدام‌های صورت گرفته توسط اين گروه مي‌توان به برگزاري دوره‌هاي آموزشي در مدارس، نظارت و بازرسي اتفاقي و بدون برنامه‌ي قبلي توسط پليس، به منظور اطمینان پیدا کردن از استفاده‌ي كودكان از كلاه ايمني و مسيرهاي ويژه‌ی دوچرخه‌سواري، هم چنين در نظر گرفتن هدايايي به عنوان پاداش اجراي قوانين ايمني اشاره كرد. به اين ترتيب‌ ما شاهد اين حقيقت هستيم كه ميزان استفاده از كلاه ايمني در مناطقي كه اين اقدامات در آن‌ها صورت گرفته نسبت به ساير مناطق دو برابر افزايش داشته در حالي كه جراحت‌‌های وارده بر سر 4 برابر كاهش يافته‌اند. آگاهي يافتن از اين آمار سبب شده كه اكنون چنين فعاليت‌هايي در 11 شهرستان واقع در جمهوري چك انجام و پي‌گيري شوند.

دیدگاه بگذارید

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.