گفت‌و‌گویی کوتاه با یکی از مدیران دبستان‌های دولت‌آباد که در طرح آموزشی جاده‌ها و خیابان‌های امن برای کودکان شرکت کرده بودند را با شما سهیم می‌شویم. خانم ملیحه حسینی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی زیست‌شناسی با 24 سال سابقه‌ی فعالیت آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش به ما فرصت دادند تا در دبستان دخترانه‌ی 22 بهمن واقع در دلت آباد طرح را همراه با کودکان و آموزگاران و والدین‌شان تجربه کنیم. هم‌کاری خوب ایشان همیشه سبب شوق و انگیزه‌ی بیش‌تر برای‌مان می‌شد. از ایشان می‌پرسیم:

 

میزان تأثیر طرح را بر روی خانواده‌ها، آموزگارها و کودکان چه‌گونه می‌بینید؟

تردیدی نکنید که طرح بر هر گروه تأثیر خوبی داشت و سببی شد تا کودکان نسبت به قوانین و مسایل آن حساس شوند و این حساسیت را با رانندگی به خاطر می‌سپاریم و پس از گذشتن از آزمون عمل کردن به آن را که یک ضرورت است پشت گوش می‌اندازیم. گاه مشاهده می‌کنیم افرادی از دسته مردان و زنان را که پای‌بند قوانین هستند به نام‌های مبتدی، محافظه‌کار و … گروه‌بندی می‌کنند، نه این که آن‌ها انسان‌هایی هستند پای‌بند اصول و قوانین. برای نمونه قانون استفاده از چراغ‌راهنمای اتومبیل به گونه‌ای احترام به آن دیگری است که پشت سر اتومبیل ما قرار گرفته و با خبر کردن او از تصمیم ما، تا امنیت او و ما هر دو حفظ شود، اما متأسفانه این قانون به راحتی فراموش می‌شود. پس ما احترام به دیگری را از یاد برده‌ایم.

دوره‌ی آموزشی برگزار شده برای کودکان را تا چه کافی می‌دانید و دبستان شما برای ادامه‌ی کار چه کرده است؟

به هیچ وجه برگزاری یک یا چند دوره‌ی کوتاه از این دست را کافی نمی‌دانیم و لازم است فعالیت‌‌های بیش‌تری انجام شود. ما در ادامه‌ی کار فعالیت‌های نمایشی را در دبستان اجرا کردیم و هر بار از گروه‌های نمایشی خواستیم مفاهیم و مواد رانندگی را به وسیله‌ی برنامه‌ی نمایشی با کودکان تجربه کنند. هم چنین از پارک‌های ترافیکی برای آشنایی کودکان با موضوع استفاده کردیم.

 

 

برای گسترش طرح چه کرده‌اید؟

قصد داشتیم در آموزش والدین به ویژه به آموزش پدران بیش‌تر بپردازیم. هم چنین آموزش عملی را در محیط افزایش دهیم. برای مثال همراه با کودکان اردوهای خیابانی برگزار کنیم و کودکان را به خیابان‌های اطراف مدرسه ببریم و از نزدیک و بسیار اجرایی قوانین را با هم تجربه کنیم. فکر می‌کنیم این‌ها گام‌های مؤثری برای گسترش طرح است.

سپاس‌گزار خانم حسینی عزیز برای هم‌راهی خوب‌شان هستیم. با آرزوی شادکامی روزافزون برای ایشان و هم‌راهان‌‌شان.

دیدگاه بگذارید

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.